Nuffnang Advt

Pages

Tuesday, May 19, 2009

PUASA-menahan diri dari lapar dan dahaga dan NAFSU...........

Hari ni cam biasa pagi sy akan menghantar anak-anak ke sekolah dan rumah makcik. Pagi hari ni awal jugak tapi tak macam semalam. Sampai office dalam pukul 8.15am.

Nak cerita pasal semalam. Ikut nafsu, badan binasa. Hahahaha... Ceritanya macam ni...Semalam saya puasa. Tapi malam sebelum tu saya tak sahur pun. So, puasa mmg dengan perut kosong. Time nak berbuka, saya dah order nasi goreng pattaya dengan Tom Yam ayam. Ikut nafsu punya pasal , saya makan 3/4 bahagian bahagi ngan anak. Banyak dah tu tapi nak cerita minum air memang orang kata sampai kembunglah perut dek kepedasan makan sambal belacan dan kehausan. Lepas makan ingat nak rilek-rilek kejap.. Lepas sembahyang , minum lagi air.. Sampai satu tahap perut tak boleh menampung bebanan dan terkeluarlah semula makanan dan segala isi perut...... Hahahaha... melampau tak ingat minum air. .... Akibatnya sy keletihan dan terus tertidur..
Nilah dia kalau ikutkan nafsu. Agama suruh berpuasa supaya kita dapat merasai kesusahan orang yang susah.. Tapi bila je nak berbuka terus tak ingat semua tu. Melantak sampai perut kembung... sape yang salah... sy jugak yang salah...
Moral of the story ...berbukalah ala kadar... Islam juga menggalakan untuk sentiasa besederhana... Jangan turutkan nafsu.. :)

No comments:

Post a Comment