Nuffnang Advt

Pages

Friday, April 23, 2010

Semanis Kurma - Mendidik anak menjadi cerdik

Makcik nak cerita lagi ni.. Nak dengar tak?? Tak nak?? Tak nak sudah ..tapi makcik nak cerita jugak...

Malam tadi makcik tonton Semanis Kurma... Tajuknya: Mendidik anak menjadi cerdik... Uishhh ibu-bapa (yang sayang kat anaklah kan...yangbuang-buang anak tu,lantaklah diaorang tu) mesti nak anak-anak diaorang menjadi cerdik.. Tetamu jemputan adalah adik Mohammad. bagi sesiapa yang perasan ni, biasanya suara dia akan berkumandang di TV9 kot, untuk azan Maghrib... Makcik mmg tabik ngan mak bapak dia ni sbb begitu penyabar melayan anak-anak yang sedang membesar...kalau makcik, kat rumah tu asyik jadi tarzan tak bertauliah je..( yang tak reti panjat pokok).Jerit sana, jerit sini..

Tip dari bapa, jagalah solat kita dan juga solat anak-anak. Pastikan kita sentiasa solat berjemaah sbb dengan solatlah segala kelakuan kita akan terpelihara dan kita akan menjadi anak-anak yang mendengar kata.
Ibunya pula mengatakan , dia sentiasa menyayangi anak2nya tetapi tidaklah terlalu memberi muka. Jika ada salah, dia akan tegur dan tegas jika setiap perkara yang dilakukan salah di sisi agama..

Bagi adik Mohammad pulak. yang paling takjub, dia tak pernah tonton kartun dari kecik sampai dewasa (sekarang umur 15 tahun). Bapanya mmg amat tegas untuk tidak membenarkan melihat kartun.. Sejak umur 4 tahun , dia sudah mengikut atuknya ke masjid2 untuk solat jemaah. Start 7 tahun mula hafaz al-Quran dan berjaya menghafaz pada umur 10 tahun. Begitu insaf dan begitu kerdil rasanya diri kita ini...

Itu jelah yang dapat diringkaskan. Begitu besar maknanya bagi orang yang sudah melihat kejayaan anak sedari kecil. Allah sudah memberikan kita akal fikiran utnuk fikir mana baik dan mana buruk tetapi kekadang kita terleka dengan segala kenikmatan dunia. Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment